Never look away – Retrospectiva TIFF la Bucuresti
Regia si Scenariul: Florian von Donnersmarck
Cu: Tom Schilling, Paula Beer, Sebastian Koch, Inna Weisse, Saskia Rosendahl si altii
„Never look away” („Nu-ti feri privirea”) este titlul in engleza folosit pentru distributia internationala a productiei germane „Werk ohne autor”, care s-ar traduce in romana prin „Opera fara autor”, denumire mult mai apropiata de subiectul si esenta filmului inspirat partial de biografia artistului vizual Gerhard Richter.
Regizat de Florian von Donnersmarck („The lives of others”/„Das leben der anderen”), pelicula selectionata in TIFF.18 a inregistrat un succes masiv de public si critica in ultimul an, participand la mai multe festivaluri dupa premiera de la Venetia si fiind si nominalizata la Oscar (pentru film strain si imagine).
Este un film ambitios pentru care atributul de epic chiar nu ar fi prea usor folosit, pe parcursul a mai bine de 3 ore tratand perioada cea mai sensibila a istoriei Germaniei in secolul XX, de la anii 30’ si ridicarea nazismului la comunismul din anii 60’ ai Republicii Democrate Germane.
Fundalul socio-politic este folosit doar pentru a puncta influenta nefasta pe care a avut-o asupra vietii lui Kurt Barnert (Tom Schilling), un pictor care si-a petrecut copilaria fiind marcat de destinul tragic al tinerei sale matusi Elisabeth (Saskia Rosendahl), o victima a programelor demente gandite de regimul lui Hitler pentru sanatatea poporului german. Elisabeth fusese cea care l-a introdus pe micutul Kurt in lumea expozitiilor de arta moderna – blamate de nazisti – si il invatase sa gandeasca liber, sa isi descopere cu incredere si condus de pasiune menirea in viata si „ca tot ce este adevarat contine si frumusete”.
Kurt isi va pierde aproape toata familia in timpul razboiului, atat pe front cat si in urma teribilelor bombardamente ale Aliatilor care au distrus aproape in intregime Dresda natala (element comun cu biografia lui Richter). Modul in care este prezentat atacul aerian prin filtrul mintii unui copil – nu in mod explicit ci mai degraba sugerat – si refacerea orasului din temelii in anii de dupa conflict, sunt imagini de o frumusete aparte ce raman in memoria spectatorilor.
In timpul studiilor la Academia de Arta se va indragosti de Ellie (Paula Beer), o frumoasa studenta la design si moda, povestea lor de iubire in anii 50’ si 60’ fiind prezentata in paralel cu incercarile lui Kurt de a isi croi un drum al lui in lumea artei. Personajul negativ al filmului este tatal lui Ellie, doctorul Carl Seeband, un fost ofiter SS si director de spital implicat direct in operatiunile de exterminare. Tipul de individ descurcaret in orice regim, se va pune bine si cu noua guvernare comunista instaurata de sovietici, reusind pana la un anumit punct sa isi ascunda trecutul si sa isi pastreze functia. El se va opune din rasputeri casatoriei dintre cei doi tineri in numele originii modeste a lui Kurt, venit dintr-o familie simpla si fara o situatie materiala la nivelul pretentiilor sale. Un vechi colaborator al regizorului german, Sebastian Koch creeaza in profesorul Seeband un personaj cinic, flegmatic, dar nu lipsit de un umor sec si gata de orice pentru a supravietui, chiar cu pretul sacrificarii propiei fiice.
Dezamagit de limitarile impuse asupra artei de realismul socialist, Kurt va fugi in Vest chiar inainte de ridicarea Zidului de catre comunisti. Aici se va stabili impreuna cu Ellie in Dusseldorf, un centru liberal eliberat de orice limitari artistice unde isi va gasi propiul stil, propria voce creativa. Inspirandu-se de vechi fotografii alb-negru din albumul familiei sale, le va transpune pe panza, pictandu-le cu un fel de blur fumuriu simbolizand filtrul memoriei sale, prin care amintirile din copilarie ii revin acum in fata ochilor neclar, ca prin ceata. Succesul acestui stil original va duce la deschiderea unei expozitii personale intr-o galerie de prestigiu si asigurarea unui viitor linistit pentru sotia sa si fiul nou-nascut.
Daca talentata Paula Beer („Transit”) nu are de data aceasta in Ellie cea mai generoasa partitura, revelatia filmului este interpretarea lui Tom Schilling in rolul principal, un tanar visator, care navigheaza prin apele tulburi ale Germaniei de dupa razboi ghidat doar de dorinta de implinire artistica si de a trai liber alaturi de iubirea vietii sale. De altfel secventele in care sunt prezentate momentele de tandrete dintre cei dintre cei doi indragostiti sunt deosebit de frumoase, tinand de traditia europeana clasica in materie de cinema.
Articol de Cosmin Epurescu-Pascovici